آیا نمایشگاه ترویج اسباببازی سراسری میشود؟
بخش ترویجی نمایشگاه اسباببازی، محلی است برای سرگرمی و البته تجربهی بازی مشترک بین والدین و کودکان. اما همهساله از شهرهای مختلف ایران دربارهی برپایی این نمایشگاه در پایتخت و بیتوجهی به استانهای دیگر انتقاد میشود.
امسال و در روز اول این رویداد، مسئول کمیتهی ترویجی نمایشگاه جشنوارهی ملی اسباببازی به خبرنگار ما گفت که درصورت حمایت مسئولان استانها، معاونت ریاست جمهوری آمادگی دارد نمایشگاههای ترویجی بازی و اسباببازی را در سراسر ایران برگزار کند.
در این گفتوگو، سید امیر آقایی که دبیر کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فنآوریهای نرم و هویتساز معاونت ریاست جمهوری هم هست، ابتدا و در توصیف بخش نمایشگاه ترویجی جشنوارهی اسباببازی گفت: از چهارمین دورهی جشنوارهی ملی، طرحی عنوان شد برای ایجاد فضایی برای ترویج بازی و اسباببازی و تجربهی آن. با این دید که اسباببازی را خود بچه انتخاب نمیکند، و والدین و مربیان به جای آنها تصمیم میگیرند، فلذا برای مثال در محیطهای آموزشی، چون مربیان عموما با بحث جانمایی اسباببازی آشنا نیستند، خریدهاشان شبیه خرید یک کالای لوکس است و هیچ نگاه تخصصی و شناخت محتوایی نسبت به اسباببازی و حتی بازی ندارند.
وی به خبرنگار پایگاه خبری اسباببازی گفت: ما در کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فنآوریهای نرم و هویتساز معاونت ریاست جمهوری به دنبال ایجاد همین شناخت از اسباببازی در میان والدین و مربیان آموزشی بودیم که از سال گذشته با همکاری کانون این بخش را طراحی کردیم، اما در دورهی پنجم با ۲۸ مجموعه و گروه این رویداد را برگزار کردهایم.
به گفتهی این مقام مسئول، فضای تجربهی واقعی اسباببازی و نه تجربهی نمایشی و ظاهری، و در درجهی بعد، تجربهی همراهی شخص تسهیلگر تربیتی، اعم از مربی یا والدین، در حین بازیها دو تفاوت مهم امسال نسبت به دورهی قبل بوده است.
او توضیح داد: با توجه به نقش جدی و موثر اسباببازی در فرایند رشد کودک، امسال کسانی که در حوزهی بحثهای آموزشی، تربیتی، علمی، فرهنگی، نمایشی و همچنین گروههای استارتآپی و بازی و اسباببازی فعال بودند، دور هم جمع کردهایم تا در یک فضای متنوع در قالب یک دهکدهی بزرگ، دستآوردهای خود را به مخاطبان بهطور عینی نشان بدهند.
در این بخش از جشنواره، در دو سالن مختلف، در هر بخش از دهکده یک گروه یک بازی را ارایه کرده؛ بچهها و والدین توامان بازیهایی در ژانرهای رباتیک، هوافضایی، نانونی، بازی با تم علمی، بازی حوزهی سلامت و درمانی، هوشهای چندگانهی کودک، مهارتهای اجتماعی و … را تجربه میکنند.
آقایی افزود: در این فضاها، کارکردهای مختلف یک بازی به شکل عملی به بازدیدکنندگان عرضه میشود، که در درجهی اول منظور هدف ما کسانی هستند که وسیلهی بازی را برای بچه انتخاب میکنند.
وی به شعار این نمایشگاه “رویاهایت را تجربه کن” اشاره کرده و توضیح داد: درواقع افراد در این دهکدهی بازیها، میتوانند رویاهاشان را تجربه کنند؛ مثلا کسی رویایش این بوده که یک کار با محور هوافضا طراحی کند، اما نمیتوانسته، و حالا در این دهکده حداقل میتوانند در بخش مربوطه، حس آن رویا را تجربه کنند.
آقایی ادامه داد: این بخش، فروشگاهی نیست و این اجراها، اجراهای واقعی اند؛ به طوری که هر شرکت و گروه، زمینهی یکی از بازیها را فراهم کرده تا افراد و البته بچهها بتوانند رویاهاشان را تحقق بخشند.
او تصریح کرد که در این بخش علاوه بر این که مربی آموزشدیده برای هر بازی حضور دارد، ابزارهای درست وجود دارد، و معلم و خانوادهی بچه نیز با او درگیر بازی با اسباببازی است.
امسال در پنجمین جشنوارهی ملی اسباببازی که تا ۱۳ دی در خیابان حجاب از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ غروب برگزار میشود، بخش عمدهی نمایشگاهها، برای بازی بچهها و خانوادهها طراحی شده. با اینحال، بسیاری از مردم خواستار ایجاد همین تجربه در شهرهای دیگر جز تهران هستند.
این پایگاه خبری آماده است که در صورت اعلام حمایت مسئولان هریک از استانها و شهرها، در ایجاد ارتباط با مسئولان کارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد فنآوریهای نرم و هویتساز معاونت ریاست جمهوری و همچنین کانون پرورش فکری مساعدت کند.