حمایت از شرکتهای خلاق حوزه اسباببازی شتاب میگیرد
اسباببازی از جمله موضوعات فرابخشی است که به عنوان یک محصول نرم فرهنگی نقشی تعیین کننده در شکلگیری هویت کودکان دارد ، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تا با ایجاد هماهنگی در میان دستگاههای مختلف، به افزایش سهم تولیدکنندگان ایرانی در این حوزه کمک کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری ، آموزشهای ارائه شده به کودک و ابزارهای مورد استفاده او به ویژه اسباببازی، از جمله منابع شکلگیری در هویت فرهنگی هستند. هر اسباببازی حاوی پیامی است که میتواند به نقش بستن باورها و ارزشها در ذهن کودک کمک کند. با ورود این پیامها نظام فکری، شخصیتی و هویتی کودک و به تبع آن جامعه شکل میگیرد. از اینرو با توجه به نقش مهم بازی و اسباببازی در انتقال ارزشها و فرهنگ جوامع، امروزه اسباببازی به عنوان یک رسانه مطرح میشود. بازی شادترین و سازندهترین فعالیتی است که کودکان در طول دوران کودکی انجام میدهند.
ایجاد فضای حمایتی از ایدهپردازان ایرانی، ترویج و توسعه خلاقیت و نوآوری در صنعت اسباببازی، اعتبار بخشی به فعالیتهای محققان حوزه اسباببازی، گسترش ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، شناخت اولویتهای مهم صنعت اسباببازی و همافزایی سازمانهای دولتی و بخش خصوصی برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات صنعت اسباببازی ، از جمله مواردی است که نهادهای متولی به آن اهتمام دارند . محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه نیازمند ساخت یک زیستبوم در صنایع خلاق و فرهنگی هستیم . وی درادامه افزود: وقتی یک انیمیشن تولید میشود، سپس عروسکها، لباس کودک، خمیردندان و مسواک، روتختی و غیره به ترتیب به بازار عرضه میشود. این اتفاق را میتوان یک همافزایی میان زیربخش های حوزه صنایع فرهنگی دانست. در حال حاضر براساس برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق ، برخی برنامههای حمایتی از شرکتهای دانشبنیان، خلاق و فناور این حوزه صورت میپذیرد که از آن جمله میتوان به برگزاری رویدادهای ایدهپردازی در راستای توسعه محتوا، حمایت از بستههای تبلیغی و ترویجی و حمایت از حضور در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی اشاره کرد.
هماکنون برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق لیست ۷۶ شرکت خلاق در حوزه تولید اسباببازی را با قریب ۲۰۰محصول تولید شده، ارائه کرده است.