نتیجهی یک تحقیق: تاثیر اسباببازیهای مختلف بر روی بازی کودکان
سایت NAEYC از یک محقق اسباببازی، در مورد کودکان، اسباببازیها و بازی با آنها سوالاتی پرسیده است؛ پروفسور جفری ترویک اسمیت استاد آموزش دوران کودکی در دانشگاه ایالتی کانکتیکات شرقی در ویلیمانتیک کانکتیکات است. ما با او در مورد تاثیر انواع اسباببازیها روی بچهها صحبت کردیم.
*یک توضیح کلی در مورد تحقیقاتتان روی اسباببازیها برای ما بگویید
– ما به مطالعه و تحقیق در مورد تاثیربازی همسالان برهم، معلمان، خانوادهها و محیط کلاس و خانه بر اسباببازیها و تعامل بازی کردن پرداختیم و همچنین در مورد تاثیر اسباببازیهای فردی بر فعالیتهای بازی هم مطالعهی کمی داشتیم. این بسیار شگفتآور بود که حدود نود درصد بازی کودکان پیشدبستانی در ایالت متحده با اسباببازیهاست. بنابراین مرکز ما یک مطالعه سالانه انجام داد: در آن ما کودکانی را مشاهده کردیم با اسباببازیهای متنوعی که توسط والدین، محققان و حتی کودکان دیگر پیشنهاد شده، در یک بازی رایگان در کلاسها، بازی میکردند. ما این اسباببازیها را در چند زمینهی مختلف با استفاده از کدهای رمزگذاری شده تعریف میکنیم: تفکر/ یادگیری/ حل مسئله/ تعامل اجتماعی و خلاقیت.
*فکر میکنید معلمان چه پیامی از تحقیقات شما میتوانند دریافت کنند؟
– مهمترین یافتهای که از مطالعات ما حاصل شده، این است که اسباببازیهای مختلف بر رفتار کودکان به شیوههای مختلف تاثیر میگذارد. بعضی از اسباببازیها تاثیر زیادی بر تفکر کودکان، تعامل با همسالان و بیان خلاق دارند. اسباببازیهایی هم هستند که این کارها را نمیکنند. بعضی از اسباببازیهایی که برای بزرگسالان جالبتر به نظر میرسد، در تقویت قدرت توسعه اصلا موثر نیستند. این نشان میدهد که معلمان میتوانند در مورد اسباببازیها همانطوری فکر کنند که در هنگام تصمیمگیری در هر زمینهی دیگری مثل برنامههای درسیشان، فکر میکنند. معلمان میتوانند تاثیر خودشان را در بازی با کودکان، پس از انتخاب اسباببازیها، مشاهده کنند. آیا اسباببازیها تعادل خوبی با بازی کردن در زمینههای اجتماعی، فکری و خلاق در کودکان ایجاد نمیکنند؟
*به نظر شما والدین و خانوادهها چه پیامی از تحقیقات شما میتوانند دریافت کنند؟
– ما در مورد پیشنهاد و توصیه کردن اسباببازیهای خاص به خانوادهها کمی محتاط هستیم؛ دلیل این امر، برای این است که علایق بازی در فرهنگها، کودکان و خانوادههای مختلف بسیار متفاوت است. با این حال، گرایشی که از مطالعات ما برداشت شده، میتواند به عنوان یک راهنما برای خانوادهها در هنگام انتخاب اسباببازی کمک کند: در ابتدا بهتر است اسباببازیهایی که امتیاز بالاتری دارند و استفاده از آنها راحتتر است، انتخاب کنند؛ مثل بلوکهای چوبی، مجموعهای از وسایل نقلیهی چوبی، علائم راهنمایی در زمینههای مختلف، اسباببازیهای ساختنی، چوبی و کلاسیک. این اسباببازیها نسبتا اسباببازیهای راحتتری هستند و پایانبندی باز برای کودک دارند. بنابراین کودکان میتوانند به چندین روش مختلف از آنها استفاده کنند. همچنین این اسباببازیها قابل دسترساند و به راحتی اطراف ما پیدا میشوند. حتی اینکه در طول سالیان دراز و نسلهای متمادی، این اسباببازیها مورد استفادهی کودکان مختلف بوده است. پس توصیهی ما به والدین استفاده از اسباببازیهای ساده و کلاسیک است.
*عجیبترین چیزی که حین تحقیقات در مورد کودکان، اسباببازیها و بازی، با آن مواجه شدید، چه بود؟
– ما در طول مطالعات خود، تفاوتهای جنسیتی غافلگیرکنندهای پیدا کردیم. بسیاری از اسباببازیهایی که توسط معلمان و والدین به کودک معرفی شدهاند، اغلب و به صورت پیچیدهای توسط پسران مورد استفاده قرار گرفته است، در واقع به آنها پیشنهاد شده، این حتی شامل مواردی بود که از دیدگاه والدین کاملا بیطرفانه به نظر میرسید. چیزی که اسباببازیهای با امتیاز بالا را از هم جدا میکند، این است که آنها باعث تعامل اجتماعی، حل مسئله و بیان خلاق در پسران و دختران، هردوباهم، شوند. در این بین، جالب است که بدانید اسباببازیهایی که به طور سنتی به عنوان مردگرا دیده میشدند، برای مثال اسباببازیهای ساختمانی و ساختنی، بالاترین کیفیت بازی را در بین دختران کسب میکنند. بنابراین سعی کنید تمام تصورات قبلی راجعبه آنچه الهامبخش برای بازی جداگانه پسر و دختر است را کنار بگذارید و فقط به ویژگیهای اسباببازی دقت کنید. مطمئن باشید که پسران و دختران به اندازهی یکسان از آنها در بازی کردن بهره میبرند.
**پروفسور ترودیک اسمیت، موسسه تیمپانی را هدایت میکند که در آن در مورد چگونگی بازی کردن کودکان خردسال در محیطهای مختلف با انواع اسباببازی، تحقیق میشود.
منبع: www.naeyc.org
ترجمه: میترا امجدی