نقش بازی در آموزش
مسئولین وزارتخانهی آموزشوپرورش و در راس آن وزیر، از اصلیترین سازمانها و افراد در نقش آموزش بر کودکان هستند. حال با درنظر گرفتن نقش اسباببازی در آموزش و تبدیل آن به یک روش علمی و ثابت شده، در حاشیهی جشنواره ملی اسباببازی و افتتاح پایگاه خبری اسباببازیها با جناب آقای دکتر محسن حاجی میرزایی دربارهی نقش این وزراتخانه و برنامههای آن در تلفیق بازی و آموزش گفتوگو کردیم.
وزراتخانه چقدر تلاش کرده است بازی را وارد آموزش در مدارس کند؟
همین جشنوارهی اسباببازی یک گام مهم در جهت رسیدن به این هدف است و حامل چند پیام مهم در این زمینه است که روشنترین آن این است که بازی برای کودکان فقط بازی نیست. بازیها در اصل یک تمرین بزرگ در زندگی کودکان به حساب میآید و میتواند در بخشهای مختلف زندگی آنها تاثیرگذار باشد. بازیها در عین حال بخش مهمی از روند رشد و تربیت کودکان محسوب میشود که نمود آن را در غرفههای جشنواره همراه با شعر، موسیقی و بازیهای گروهی میتوان دید.
برای اینکه تربیت و آموزش عمیق و واقعی باشد و از حافظه محوری به سمت مهارت محوری حرکت کند، باعث توسعهی ذهن، فکر، خلاقیت و نوآوری شود، نیازمند به حضور بازیها برای تدریس داریم و و استفاده از روشها و طرح درسهای نو و خلاقانه از طرف مربیان و معلمان.
توصیهی من این است که مدیران و مربیان مدارس حتما ازجشنوارهی ملی اسباببازی دیدن کنند و از آن ایده بگیرند تا بتوانند متناسب با نیاز مدارس خود، بازی را همراه با تدریس برای دانشآموزان همراه کنند. وزارت آموزشوپرورش دو ساعت در هفته را به صورت اختصاصی در اختیار مدارس گذاشته است تا مبتنی بر نیاز روش و محتوای آموزشی مورد نیاز دانشآموزان خود را شناسایی کنند و با روشی که مربیان و مدرسان انتخاب میکنند، جدای از پشت میز نشستن در کلاسها، همراه بازی و خلاقیت بتوانند ساعات متفاوتی را در مدرسه تجربه کنند. یکی دیگر از اقدامات وزارت آموزش و پرورش، ایجاد اتاقهای بازی است که به سرعت در حال گسترش است، این اتاقها زمینهی بسیار خوبی است تا بازیها در متن امور آموزشی قرار بگیرند و به تغییر روش تدریس و نگرش معلمان کمک کند. به یادگیری و آموزش کودکان و دانشآموزان ما عمق ببخشد و مسائل را از روشهای زودگذر و سطحی تبدیل به یک راهحل عمقی و همیشگی در ذهن کودکان کند. علاوه بر این معلمان و مربیان ما باید در کنار آموزشهای کتاب و دروس مشخص شده، از روشهای مبتنی بر بازی استفاده کنند تا زمینهی جذب بیشتر دانشآموزان را به درس فراهم کنند.
این آموزشهای بازی محور چقدر بر یادگیری دانشآموزان موثر است؟
تاثیر این نوع آموزش بر کودکان فوقالعاده است، به جهت اینکه در این نوع آموزش کودک همراه با بازی و تفریح میشود و این اتفاق آن را جذب آموزش مورد نظر میکند. از آنجایی که بازی با فطرت و تمایلات کودکان و دانشآموزان ما سازگار و هماهنگ است، از آن استقبال میکنند.
نکتهی مهم دیگر در روشهای مبتنی بر بازی این است که دانشآموز در این روش درگیر محتوا و موضوعات درسی میشود و از یک شنوندهی صرف نشسته پشت میز و نیمکت تبدیل به یکی از عنصرهای آموزشی میشود و علاوه بر ذهن و فکر، فیزیک او هم درگیر آموزش میشود.
این روش با یک تیر دو نشان را میزند و علاوه بر توسعهی خلاقیت فردی و گروهی باعث فعالیت حرکتی دانشآموزان نیز میشود و نشاط و شادی را به کلاسهای درس میآورد.