حقوق من به عنوان مصرفکننده چیست؟
هنگام خرید هر کالایی اعم از اسباببازیها قوانینی وجود دارد که برای مصرفکنندههاست. موارد اصلیای که در این مورد وجود دارد این است که آن اسباببازی باید ایمن باشد. از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد و در مورد اسباببازی توضیحات کاملی وجود داشته باشد که شما به عنوان مصرفکننده گمراه نشوید.
انواع حقوق مصرفکننده
دو نمونه حقوق مصرفکننده در مورد اسباببازیها و بازیها وجود دارد: اول اینکه قانونی توسط مقامات که معمولا دفتر استاندارد تجارت و شورای نظارت بر اسباببازی است، وضع شده باشد. اگر یک تولید کننده یا خردهفروش قوانین خاصی از قبیل:
-مقررات ایمنی اسباببازیها
-قانون حمایت از مصرفکننده
-قانون توضیحات تجارت راجعبه آن کالا
را نقض کرده باشد، تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.
دومین حقوق درمورد قانون فروش کالاست که در واقع همان قانون فروش و عرضهی کالاست که شامل اسباببازیها هم میشود. این قانون بدان معنیست هر کالایی که خریداری میکنید باید:
-همانی باشد که در راهنمای آن توضیح داده شده است.
-از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد
-توصیههای مربوط به اسباببازی در جعبه و یا روی خود اسباببازی وجود داشته باشد.
اگر شما یک اسباببازی خریداری میکنید که قابل شستوشو است، میتوانید آن را بشویید و اگر خراب شد، تولیدکننده مقصر است. اگر فروشنده بهطور عمد و بیپروا اظهاراتی غیرواقعی راجعبه آن اسباببازی ارائه دهد، مقصر است.
کیفیت رضایتبخش به چه معناست؟
کیفیت رضایتبخش به عنوان آنچه یک فرد معقول از یک کالا انتظار دارد، معنی میشود. این لزوما به معنای کامل بودن و یا همیشگی بودن آن کالا نیست، مثلا اگر شما یک عروسک ارزانقیمت میخرید نباید انتظار داشته باشید که به اندازهی یک عروسک گرانقیمت با مارکی خاص کیفیت مطلوب داشته باشد. اما مواردی وجود دارد که در مورد همهی اسباببازیها مشترک است.
ظاهر اسباببازی: با درنظر گرفتن قیمتی که پرداخت کردهاید، ظاهر آن اسباببازی باید رضایتبخش باشد. اسباببازی باید عاری از هر نوع نقص جزئی باشد، مگر اینکه این نقصها هنگام خرید آن به شما نشان داده شود. مثلا اگر یک اسباببازی را به علت اینکه آسیب دیده، با بهای کمتری خریدهاید، نمیتوانید آن اسباببازی را به فروشنده برگردانید.
ایمنی اسباببازی: مورد دیگر ایمنی اسباببازیست، هر اسباببازیای که میخرید، باید ایمن باشد. اگر اینطور نباشد شما میتوانید آن را مرجوع کنید و تولیدکننده نیز میتواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. این روزها ایمنی اسباببازیها توسط مسئولین جدی گرفته میشود.
ماندگاری و دوام اسباببازی: اسباببازی باید برای مدت زمانی معقول ماندگار و بادوام باشد، یعنی با توجه به قیمت آن، و مدت زمانی که از آن استفاده میکنید، دوام داشته باشد. اما اگر کودکتان لباس یک عروسک را پاره میکند، نمیتوانید ادعا کنید آن عروسک کیفیت مطلوبی نداشته است.
تناسب اسباببازی با هدف آن: هر اسباببازیای که میخرید باید متناسب با هدفش باشد. مثلا اگر به فروشنده میگویید این اسباببازی را برای محیط بیرون از خانه میخواهم، نباید به زودی توسط باران و آفتاب خراب شود.
شما به عنوان مصرفکنندهی اسباببازیها
اگر شما اسباببازیای خریدید که یکی از این نقصها را داشت، میتوانید یکی از راههای زیر را برای جبران خسارت امتحان کنید:
-پس گرفتن هزینهی آن اسباببازی
-یک جایگزین برای آن اسباببازی
-ترمیم و اصلاح آن اسباببازی
شما به فروشندهای که آن اسباببازی را از او خریدهاید، مراجعه میکنید. مثلا دست عروسکی که خریدهاید همان روزهای اول از جا در آمده است، در همان هفتهی اول اسباببازی را برگردانید. فرض بر این است که کودکتان آن را خراب نکرده است. شما میتوانید به فروشنده یکی از راههای بالا را پیشنهاد دهید.
معمولا ضمانت کالایی که میخرید در شش ماه اول برعهدهی تولیدکننده است. اگر فروشنده نتواند به شما ثابت کند که آن اسباببازی را کودکتان خراب کرده، موظف است یکی از این پیشنهادها را قبول کند. اگر فروشنده این نقص را نپذیرفت، ابتدا به سازندهی آن اسباببازی مراجعه کرده و سپس از طریق مراحل قانونی این مسئله را پیگیری کنید.
منبع: www.toysadvice.co.uk
تالیف و ترجمه: میترا امجدی
دانشآموختهی حقوق و همچنین ریاضیات کاربردی
وکیل دادگستری هستم، اما دغدغهام تئاتر است. کارم را با بازیگری تئاتر آغاز کردهام، اما تجربهی کارگردانی نیز دارم. در سالهای اخیر در حوزهی تئاتر کودک و نیز صنعت اسباببازی هم با گروهی از دوستانم فعالیت میکنم که طراحی اپلیکیشنی ویژهی تئاتر کودک و نوجوان، و نیز پایگاههایی برای معرفی جهان اسباببازی به عموم والدین، از آن جمله بوده است.
سی و سه سال دارم و هماینک دبیر تحریریهی پایگاه خبری اسباببازیها و دبیر محتوایی اپلیکیشن “نماشک” هستم که بهزودی رونمایی خواهد شد.