لزوم تاسیس رشته اسباببازی در دانشگاه
مدیر مرکز سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری: ۸۰ درصد اسباببازیهای ما کپی است. حموله با بیان اینکه در کشور ما در حوزهی اسباببازی، مشکل طراحی داریم، گفت: تولید اسباببازیهایی که با فرهنگ و مذهب ما سنخیت داشته باشد، از مهمترین اهداف ایده آزاد است.
دومین رویداد ملی « ایدهآزاد اسباببازی» با هدف تعامل سازنده طراحان و ایدهپردازان حوزه اسباببازی برای شکلگیری بستر رشد، پویایی و بالندگی صنعت اسباببازی کشور رقم خورد. این رویداد از سوی شورای نظارت بر اسباببازی با همکاری اداره کل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و موسسه چهارباغ با اعلام فراخوان در بهمن سال ۹۷ شکل گرفت. ۱۲۳ ایده به دبیرخانه دومین رویداد ملی اسباببازی رسید که در نهایت از ۱۲ ایده برتر رونمایی به عمل آمد و صاحبان ایده برای مذاکره با سرمایهداران معرفی شدند. به بهانه این رویداد گفتگویی با «محسن حموله»، مدیر مرکز سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترتیب دادیم که بدین شرح است:
مهمترین هدف دومین رویداد ملی ایده آزاد اسباببازی چیست؟
دومین رویداد ملی ایده آزاد اهدافی دارد که یکی از آنها که هدف اصلی است، معرفی و شناسایی طراحان جوان در حوزه صنعت اسباببازی است.
بزرگترین مشکل صنعت اسباببازی در کشورمان چیست؟
ما در کشورمان در حوزه اسباببازی، مشکل طراحی اسباببازی داریم. برای همین است که بیش از ۸۰ درصد محصولات ما کپی محصولات خارجی است. اسباببازی چون نقش تعیین کنندهای در حوزه آموزش و فرهنگ کودکان و نوجوانان دارد، قطعا ما باید راهکارهایی برای این موضوع پیدا کنیم.
چه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات موجود در صنعت اسباببازی پیشنهاد میکنید؟
یکی از راهکارها برای رفع مشکلات در صنعت اسباببازی، برگزاری رویدادهایی همچون ایده آزاد است تا چهرههای جوان، خوشفکر، با استعداد در حوزهی اسباببازی را معرفی کنیم. در درجهی اول باید ایدههای این جوانان را با برگزاری کارگاههای آموزشی و ورکشاپهای تخصصی تقویت کنیم و به ثمر برسانیم و بعد آنها را به جامعه صنعت اسباببازی معرفی کنیم. فکر میکنم این هدف که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جهت حمایت از صنعت اسباببازی ایرانی اقدام کرده، هدف خیلی بزرگی است.
ایده آزاد اسباببازی تا چه اندازه میتواند در کاهش مشکلات موجود در صنعت اسباببازی نقش داشته باشد؟
قطعا ایده آزاد با توجه به استقبالی که از آن شد، در رفع مشکلات موجود در صنعت اسباببازی موثر خواهد بود. ابتدا ۱۲۰ ایده در سامانه ما ثبت شده است. بیش از ۴۰ ایده در کارگاههای تخصصی ما شرکت کرده است. دورههای ویژه را توسط اساتید برای ایده پردازان برگزار کردیم و افراد آموزش دیدند. در نهایت ۱۲ ایده معرفی شدند. فکر میکنم ایده آزاد در صنعت اسباببازی حرکت بسیار خوبی است. با توجه به شعار سال که رونق تولید داخلی است، ما میتوانیم با این طرح، کالاهایی را معرفی کنیم که به ذائقه ایرانی هم سازگار و هم خون باشد تا بچهها بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند
کپیکاری در صنعت اسباببازی کشورمان به خاطر کمبود نیروی متخصص است یا عدم برنامهریزی در کشور؟
یکی از مولفههای این مسٔله نداشتن نیروهای متخصص در حوزههای دانشگاهی است. ما رشتهی اسباببازی در دانشگاه نداریم. شورای نظارت بر اسباببازی چند سالی است که تلاش کرده است در مقطع کارشناسی ارشد، رشتهی اسباببازی ایجاد کند، اما همکاری لازم از سوی دانشگاهها صورت نگرفته است. در صورتی که مجوزش را از وزارت علوم داریم. هماهنگیهایی با دانشگاه هنر و الزهرا انجام شده است. امیدواریم مسئولان در این حوزه نسبت به این موضوع توجه بیشتر داشته باشند. قطعا نیروی متخصص در هر زمینهای و هر صنعتی میتواند کمک بسیار خوب و موثری باشد. مولفهی دیگر ما این است که کپیرایت در ایران نداریم و متاسفانه خیلی راحت میتوانند از تولید کنندگان محصولات مشابه خارجی کپی و استفاده کنند که این هم یکی از مولفههاست.
ایده آزاد طراحی و تولیدهایی سازگار با فرهنگ ایرانی اسلامی را هم مدنظر قرار دارد؟
قطعا همینطور است و تولید اسباببازیهایی که با فرهنگ و مذهب ما سنخیت داشته باشد، یکی از اهداف ایده آزاد است. اسباببازی نقش تعیین کننده در حوزه فرهنگ ما به خصوص برای کودکان و نوجوانان دارد. اسباببازی یک جریان فرهنگی از طریق بازی است و آنقدر در انتقال فرهنگ نقش دارد که میتوان به آن رسانه گفت. قطعا اگر اسباببازی مخرب باشد و مناسب کودکان و نوجوانان ما نباشد، تاثیرات منفی خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری شبستان،