اسباب‌بازی‌ها در رشد کودک از اهمیت زیادی برخوردارند

وقتی بزرگ شدید، اسباب‌بازی موردعلاقه‌تان را فراموش کردید؟ این‌که این اسباب‌بازی چه چیزی بود مهم نیست، مثلا یک عروسک، خرس پشمالو و یا یک سرباز پلاستیکی. به هر حال آن اسباب‌بازی مورد علاقه‌ی شما بوده و بیشتر از هرچیز دیگری در دنیا آن را دوست داشته‌اید و احتمالا خودتان نمی‌دانید که چگونه و چقدر در آموزش شما تاثیر گذاشته است.
اسباب‌بازی‌ها به پیشرفت توانایی‌ها و مهارت‌های کودکان برای زندگی کردن کمک می‌کند. ما به یک سری نکات در مورد این‌که چرا اسباب‌بازی‌ها در رشد کودک اهمیت زیادی‌دارد، اشاره می‌کنیم:
همه‌ی کارشناسان موافقند که: کودکان با بازی کردن و استفاده از اسباب‌بازی‌ها، دنیایی که در آن زندگی می کنند را کشف می‌کنند.  دقیقا به همین دلیل است که آن‌ها با محیط اطراف خود از طریق اسباب‌بازی‌ها در تعامل هستند. ضمن این‌که اسباب‌بازی‌ها باعث لذت بردن کودک شده و به عزت نفس او کمک می‌کند.

مهارت‌های حرکتی
اسباب‌بازی‌ها با تحریک مهارت‌های حرکتی کودک باعث فعالیت بدنی او می‌شود. به عنوان مثال، او رنگ‌آمیزی می‌کند و یا به عروسک خود لباس می‌پوشاند، هنگام استفاده از واکر، با توجه به تحریک حس‌های لامسه و بینایی مهارت‌های حرکتی خود را تقویت می‌کند. استفاده از سه‌چرخه و یا ماشین‌های اسباب‌بازی باعث تقویت و افزایش نیروی فیزیولوژیک (مهارت‌های حرکتی) و تقویت بازو و پاها می‌شود. هم‌چنین تعادل و هماهنگی را کشف کرده و با توجه به فعالیت بدنی که دارد، از چاقی مفرط دور شده و زندگی سالم‌تری را تجربه می‌کند.
کودک از همان ابتدا، از اسباب‌بازی‌ها انگیزه می‌گیرد که بتواند از دست‌وپای خود استفاده کرده و اشکال، رنگ‌ها و صداها را کشف ‌کند. زمانی‌که کودک  بتواند بنشیند، اسباب‌بازی‌ها او را به حرکت بیش‌تری وامی‌دارد. اگر اسباب‌بازی مورد علاقه‌‌اش را در فاصله‌ی دورتری از او قرار دهید، از عضلات خود برای برداشتن آن استفاده می‌کند.
رشد حسی
اسباب‌بازی‌ها به خلاقیت و بیان احساست کودک کمک می‌کند. مثلا بازی کردن با عروسک‌ها: در لباس پوشیدن به او کمک می‌کند. این فرصت به او داده می‌شود که موقعیت‌های آشنا را تصور کند: خاله‌بازی، گذراندن یک روز در مزرعه، بازدید از یک بیمارستان. دنیاهای خارق‌العاده‌ای را برای کودک‌تان بسازید که آن‌ها را به سمت خلاقیت سوق دهد: جهان‌های علمی-تخیلی.  برای نشان دادن شخصیت‌ها و قواعد خاص، بازی‌های نمادین بسازید.
معمولا بزرگ‌سالان به آن چیزی که در فروشگا‌ه‌ها می‌فروشند، اسباب‌بازی می‌گویند. اما اغلب کودکان چیزی را که با آن بازی می‌کنند، به عنوان اسباب‌بازی می‌شناسند. این چیزها می‌تواند چیزهای واقعی مثل مجموعه‌ای از کلیدها، گلدان، یک رول کاغذ توالت یا چیزهایی مثل خاک رُس، خمیر بازی و وسایل رنگ‌آمیزی باشد. این وسایل به ما کمک می‌کند تا به کودکان یاد بدهیم که چگونه تصور و جهانی جدید را برای خود خلق کنند.
رشد اجتماعی
غیر از بهبود مهارت‌های زبانی و حرکتی، اسباب‌بازی‌ها مهارت‌های اجتماعی‌ کودک را تقویت و به او برای درک جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، کمک می‌کند. کودکان با بزرگ‌سالان و سپس با کودکان دیگر هم‌سن خود، از طریق اسباب‌بازی‌ها تعامل می‌کنند. همین بازی کردن ساده‌، آن‌ها را به چالش می‌کشد تا موقعیت‌های مختلفی مثل: احترام گذاشتن، همکاری کردن و اشتراک‌گذاری را یاد بگیرند. هم‌چنین او را به ابتکار عمل و یادگیری مذاکره کردن، تشویق و سازماندهی بهتر امور را یاد می‌دهد.
رشد شناختی
اسباب‌بازی‌ها با تحریک مهارت‌های تمرکز و حافظه‌ی کودک (در بازی‌های تخته‌ای و رومیزی) به او این امکان را می‌دهد تا مشکلات خود را به صورت خلاقانه حل کند. (بازی با بلوک‌های ساختمانی) باعث افزایش شناخت کودک می‌شود و در مجموع  به مستقل شدنش در آینده کمک می‌کند.
رشد شناختی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه همراه با سرگرمی باعث رشد مهارت‌های ریاضی و زبانی کودک می‌شود.

منبع: http://blog-en.famosa.es/
نویسنده: M. Rodrigo Brao
مترجم: میتراامجدی

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *