اسباب‌بازی برای نوزادان

در ماه‌های اول، کودک قبل از این‌که یاد بگیرد بنشیند و یا درک درستی از اشیا داشته باشد، دوست دارد که به همه چیز نگاه کند و یا به صداها گوش دهد. البته که در ابتدا اشیا را در فاصله‌ی ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متری خود می‌بیند و بعد شعاع دید او بیشتر می‌شود. در حدود یک ماهگی از دیدن صورت انسان‌ها لذت می‌برد و بسیار کنجکاو است.
تصاویر با وضوح رنگی بالا و رنگ‌های روشن او را بیشتر جذب خود می‌کند. از موسیقی آرام و صداها لذت می‌برد (مثل لالایی‌های آرام). برای کودکان در این سن، اشیایی که حرکت می‌کنند و صداهای ملایمی دارند، جالب‌تر از اشیای ثابت و ساکن است.
جغجغه‌ها: شما می‌توانید جغجغه‌ را به آرامی جلوی چشمان او تکان دهید و او با نگاهش تکان‌های آن را دنبال می‌کند. طبعا او نمی تواند خودش آن را در دستانش نگه دارد، اما بعد از مدتی سعی می‌کند که آن را بگیرد و یا لمس کند.
جعبه‌های موسیقی و یا پخش کننده‌های موسیقی: موسیقی یکی از بهترین راه‌های سرگرمی و آرام کردن کودک‌تان است. سعی کنید موسیقی‌های آرام و متنوعی را برایش پخش کنید و واکنش‌های او را ببینید.
تلفن همراه: تلفن همراه می‌تواند بعد جدیدی از زندگی را به کودک‌تان نشان دهد. او در آن رنگ‌ها و تصاویر را با وضوح رنگی  بالا می‌بیند و لذت می‌برد. بسیاری از نوزادان به تلفن‌های همراه به‌خاطر رنگ و پخش موسیقی علاقه دارند. برای ایمنی کودک‌تان، تلفن همراه را از او دورکرده و به هیچ‌وجه بالای گهواره‌ی او آویزان نکنید. چراکه خطر خفگی در پی دارد، در عوض از سقف درست در جایی که چشمانش بتواند آن را ببیند و دنبال کند، آویزان کنید.
آینه‌ی نشکن: اگرچه نوزادان در این سن درکی از تصویر خود در آینه ندارند، اما بازتاب تصاویر برای آن‌ها جذاب است. تا سه ماهگی او می‌تواند واکنش‌های معمولی شما را درک کند. در آینه به او لبخند بزنید و یا حالت‌های مختلف به چهره‌ی خود بدهید تا او بتواند این حالات را ببیند و درک کند. سعی کنید آینه‌ را در زوایای مختلف مقابل او قرار دهید.
کتاب‌هایی با صفحات نرم و تصاویری با وضوح رنگی بالا: این کتاب‌ها مخصوص نوزادان طراحی شده‌اند. در کنار او دراز بکشید و سعی کنید وقتی کتاب را با صدای بلند برایش می‌خوانید، تصاویر را ببیند و دنبال کتد.

نوزادان عاشق موسیقی و صداهای مختلف هستند، برای او موسیقی پخش کنید و ترجیحا صدا نزدیک به گهواره‌‌اش باشد، نوزادان معمولا با موسیقی راحت‌تر و آرام‌تر می‌خوابند و حتی هنگام شیرخوردن پخش موسیقی به آن‌ها آرامش بیشتری می‌دهد.

منبع: www.babycenter.com
نویسنده: Nancy Montgomery (نانسی مونتگومری)
مترجم: میترا امجدی

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *