اسباب‌بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

آموزش به کودکان از طریق بازی، موثرترین روش برای یادگیری کودکان است. اسباب‌بازی کودکان اوتیسم نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های صحبت کردن و برقراری ارتباط، تعامل اجتماعی و مهارت‌های حل مسئله را توسعه دهند. بازی با اسباب‌بازی‌های معمول و موجود در فروشگاه‌ها، ممکن است برای کودکان اوتیسمی دشوار باشد؛ لذا، اسباب‌بازی کودکان اوتیسم باید ساده، مخصوص و در عین حال سرگرم‌کننده باشند. بعضی از اسباب‌بازی‌ها تجربه‌ای حسی برای کودکان خواهند داشت؛ به این معنا که این اسباب‌بازی‌ها حس لامسه، شنیداری و بینایی کودکان را درگیر می‌کنند. هم‌چنین، ادغام درمان حس‌گرایی با استفاده از بازی، می‌تواند به بهبود عملکرد روزانه کودک مبتلا به اوتیسم کمک کند. در این مطلب لیستی از اسباب‌بازی کودکان اوتیسم را معرفی می‌کنیم.

وسایل بادی کودک
بازی در وسایل بادی کودک مانند استخر توپ به کودکان فرصت‌های حسی و اجتماعی می‌دهد. کودکان با چالش به کاربردن قدرت عضلانی خود، از بازی لذت خواهند برد. آن‌ها توپ را به سمت بالا می‌برند و تلاش می‌کنند با قدرت آن را پرتاب کنند. خردسالان نیز از لحاظ بصری، توپ‌های رنگی را وارسی می‌کنند، توپ را می‌چرخانند و سپس آن را به زمین می‌کوبند و بر حرکت توپ تمرکز می‌کنند. این بازی به آن‌ها اجازه می‌دهد که با دیگر کودکان سرگرم شوند و تعامل اجتماعی خود را تقویت کنند.
پازل و بلوک بازی
پازل‌های اعداد یا کلمات نه تنها بر روی نمایش تصویری کلمات، بلکه بر بخش مهارت یادگیری کلمات و صحبت کردن نیز تمرکز دارند. این اسباب‌بازی‌ها برای یادگیری انواع اشیا بسیار مفید هستند و هم‌چنین به عنوان وسایل کمک آموزشی نقش اساسی دارند. پازل به کودکان کمک می‌کند تا توانایی دیدن و خواندن، مهارت‌های زبان و مهارت‌های حرکتی خود را بهبود بخشند.
چراغ‌ها و اسباب‌بازی‌های حبابی رنگی
چراغ‌ها و حباب‌های رنگی یکی از مناسب‌ترین اسباب‌بازی کودکان اوتیسم است که به عنوان محرک بصری تعریف می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال خلقی اوتیسم تمایل به نگاه کردن و تمرکز به نور یا حرکت نقاط یا اجسام را دارند. این اسباب‌بازی کمک می‌کند تا کودک آرام شود و بر روی یک چیز تمرکز کند. مایع رنگی از بالا به پایین حرکت می‌کند، هنگامی که تمام مایع به پایین می‌رسد، کودک آن را به حالت عادی بر می‌گرداند و دوباره شروع به بازی می کند.
اسباب‌بازی در رنگ‌های مختلف از پلاستیک مقاوم در برابر حرارت ساخته می‌شود و برای کودکان ایمن است و می‌تواند به راحتی در کیف یا جیب حمل شود.

منبع: autismspeaks / momjunction

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *