تاثیر اسباب‌بازی بر تصویر ذهنی کودکان از بدن‌شان

بچه‌ها ممکن است از سنین پیش از دبستان، تصور نادرستی از بدن ایده‌آل پیدا کنند. البته عروسک‌ها تنها دلیل پدید آمدن این مشکل نیستند؛ عوامل دیگری مانند خانواده، دوستان، رسانه و چهره‌های مشهور هم نقش موثری در شکل‌گیری طرز فکر کودکان دارند. شما به عنوان والدین، با انتقال پیام‌های مثبت می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تصویر سالمی از بدنش داشته باشد. اگر کودک‌تان از بدنش ناراضی است، سعی کنید دلگرم‌کننده باشید و سایر ویژگی‌های ظاهری یا مهارت‌هایش را تحسین کنید. کاری کنید که بفهمد زیبایی درونی، از زیبایی ظاهری مهم‌تر است. کودک‌تان را تشویق کنید که صادقانه با شما گفت‌‌و‌گو کند. به او بگویید که رسانه‌ها و چهره‌های مشهور معمولا باعث می‌شوند ما از خودمان توقعات غیرمعقول داشته باشیم. فعال باشید و سالم زندگی کنید، سعی کنید برای کودک‌تان، الگو باشید.
به یاد داشته باشید که کودکان رفتارهای والدینشان را الگوبرداری می‌کنند. اگر دائم از ظاهرتان شکایت کنید، این طرز فکر منفی را به او منتقل می‌کنید. اگر با خودتان مهربان باشید، تأثیر مثبتی روی کودک‌تان می‌گذارید و او هم نسبت به ظاهرش احساس بهتری پیدا می‌کند. اگر کودک‌تان با مشکل کمبود اعتماد‌به‌نفس دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، تشویقش کنید که راحت با شما صحبت کند، هم‌چنین می‌توانید در صورت لزوم با متخصص اطفال مشورت کنید.
در تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۶ در دانشگاه ساسکس انجام شد، ۱۶۲ دختر پنج تا هشت ساله مورد آزمایش قرار گرفتند. آن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند؛ گروهی از آن‌ها باید به تصویر باربی نگاه می‌کردند، گروه دوم باید تصویر عروسکی به نام «اِمه» را می‌دیدند و گروه سوم تصویر هیچ عروسکی را تماشا نمی‌کردند. بعد از دیدن این تصاویر، تصویر ذهنی این کودکان از بدن را ارزیابی کردند. نتیجه‌ی تحقیق از این قرار بود:
دخترهایی که به تصویر باربی نگاه کرده بودند، نسبت به دو گروه دیگر، از بدن‌شان ناراضی‌تر بودند. طبق این تحقیق، کودکان شش‌و‌نیم تا هفت‌و‌نیم ساله، بیشترین احساس نارضایتی را داشتند. این آزمایش، ثابت کرد دختران کوچکی که با باربی بازی می‌کردند، بیشتر در معرض خطر مختل شدن تصویر بدن و ابتلا به اختلالات خوردن‌ بودند.

منبع: www.mountnittany.org
مترجم: مانا رجب‌زاده

عکس تزئینی‌ست

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *