سرانه‌ی مصرف اسباب‌بازی هر کودک ایرانی ۱۰ تا ۲۰ دلار است

به‌گفته‌ی یک عضو هیئت‌مدیره‌ی انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران، مصرف سرانه‌ی اسباب‌بازی برای هر کودک زیر ۱۴ سال در کشور حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است. اما آیا این اسباب‌بازی‌ها از کدام تولیدات است؟ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۵ میزان قاچاق اسباب‌بازی را ۴۰ میلیون دلار تخمین زده بود.

به گزارش پایگاه خبری اسباب‌بازی‌ها، حامد تاملی در گفت‌وگویی با ایسنا هم‌چنین درباره‌ی صادرات اسباب‌بازی‌های ایرانی نیز گفته است وضعیت صادرات این کالاها در سال گذشته بهتر از امسال بود: در سال جاری به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا صادرات کاهش زیادی داشته، اما طی دو سال گذشته با جهش قیمت دلار و با توجه به نبود تولیدکننده‌ی اسباب‌بازی در منطقه، شرکت‌هایی که محصولات خوب و با کیفیت تولید کردند صادرات خوبی به‌ویژه به کشور عراق که در سال‌های اخیر مشتری اصلی صادرات ایران بوده داشته‌اند.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی گردش مالی صنعت اسباب‌بازی در سال ۲۰۱۷ را با ۲.۳ درصد رشد نسبت به سال قبلش، ۸۹ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: آمریکا بزرگ‌ترین کشور این صنعت است که بازار آن در سال ۲۰۱۷ به اندازه ۲۷ میلیارد دلار بوده است. همچنین صادرات جهانی اسباب‌بازی در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۱۳ میلیارد دلار بوده و چین، هنگ کنگ و آمریکا سه کشور اول صادرکننده این کالا بوده‌اند. کل واردات اسباب‌بازی در سال ۲۰۱۷ نیز معال ۱۱۸ میلیارد دلار بوده که آمریکا، آلمان و ژاپن سه کشور اصلی واردکننده‌ی این محصول بوده‌اند.
وی افزود: واردات جهانی اسباب‌بازی در سال ۲۰۱۷ نیز با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ به ۱۵۴.۴ میلیون دلار رسیده بود. در سال ۹۶ میزان صادرات اسباب‌بازی نیز حدود ۱۵ میلیون دلار بوده و برخی از مقاصد صادرات این کالا نیز افغانستان، امارات، عراق، ایتالیا، آذربایجان و تایلند بوده است.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر با کاهش واردات تولید گسترده‌تر و متنوع‌تر شده، اظهار کرد: قالب تولیدکنندگان اسباب‌بازی در ایران در بخش بازی‌های فکری و آموزشی فعالیت می‌کنند و خلا انواع دیگر اسباب‌بازی در بازار حس می‌شود. برخی از تولیدکنندگان هم کالا‌های غیرفکری تولید کردند که فروش بهتری هم داشتند و تولیدکنندگان بیشتری به سمت این کالا‌ها رفته‌اند. ذائقه‌ی کشور‌های همسایه هم بیشتر به سمت این‌گونه اسباب‌بازی‌ها است.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *