نکاتی در مورد ایمنی اسباب‌بازی برای والدین

اسباب‌بازی‌ها سرگرم‌کننده هستند و بسیاری از آن‌ها برای کودک‌تان فرصت‌هایی برای یادگیری ارائه می‌دهند. گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه، ممکن است اسباب‌بازی‌های استفاده شده را خریداری کنیم. بعضی‌ها ممکن است سبدی از اسباب‌بازی‌های قدیمی و کهنه را در منزل خود نگه‌داری کنند که اگر کودکی به منزل آن‌ها رفت، آن اسباب‌بازی‌ها را به کودک بدهند. خطرات پنهان زیادی در اسباب‌بازی‌ها وجود دارد که ممکن است والدین آن‌ها را متوجه نشوند. زمانی که کودک‌تان با اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند، حواس‌تان به او باشد.

اولین پیشنهاد ما به شما این است که به بازه‌ی سنی توصیه‌ شده روی جعبه‌ی اسباب‌بازی دقت کنید.
همیشه دقت کنید که اسباب‌بازی مناسب سن کودک‌تان باشد، خصوصا اگرسن کودک‌تان زیر سه سال است. همه‌ی اسباب‌بازی‌های جدید دارای بازه‌ی سنی هستند که روی جعبه و یا بسته‌بندی اسباب‌بازی مذکور، درج شده است.
برچسب‌های اخطار روی اسباب‌بازی را بخوانید.
تمام برچسب‌های هشداردهنده و اخطار مرتبط با اسباب‌بازی خریداری شده را خوانده و نکات مربوط به آن را رعایت کنید. این هشدارها، در کادرهای مستطیلی شکل روی جعبه‌ یا بسته‌بندی اسباب‌بازی درج شده‌اند. مثلا برای کودکان سه سال و زیر سه سال، برچسب‌های هشداردهنده روی اسباب‌بازی‌های کوچک  وجود دارد. هم‌چنین هشدارهایی مبنی بر این‌که دارای آهن‌ربا و یا لبه‌های تیز باشند.
 لبه‌ها و نقاط تیز اسباب‌بازی را بررسی کنید.
لبه‌ی همه‌ی اسباب‌بازی‌ها را با دقت بررسی کنید که تیز نباشند. این کار برای کودکان کوچک‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا کودکان در سنین پایین بیشتر دوست دارند که چیزها را به دهان‌شان ببرند و یا در چشم‌شان فرو کنند.
سیم‌ها و یا رشته‌ها و طناب‌های به‌هم پیوسته و یا جدا را در اسباب‌بازی بررسی کنید.
اگر اسباب‌بازی‌ای که قصد خرید آن را دارید، دارای رشته و یا سیم است، دقت کنید که طول سیم‌ها و رشته‌ها از حد استاندارد بلندتر نباشند. این‌ خطر که آن سیم یا رشته به دور گردن کودک پیچیده شده و اجازه‌ی نفس کشیدن به کودک ندهد و باعث خفگی کودک شود، همیشه وجود دارد. در اسباب‌بازی‌های قدیمی‌تر این خطر بیشتر وجود دارد.
اسباب‌بازی‌هایی با قطعات ریز و کوچک را نخرید.
اسباب‌بازی‌ای که دارای قطعات ریز و کوچک است را نخرید و یا در دسترس کودکان به‌خصوص کودکان زیر سه سال نگذارید. کودکان زیر سه سال معمولا همه چیز را به دهان می‌برند و این می‌تواند خطری جدی برای آن‌ها محسوب شود. عروسک‌های پر شده معمولا داری چشم، بینی و اجزای ریز بر روی صورت هستند که کودک‌تان به‌راحتی می‌تواند آن‌ها را جدا کند و در دهان بگذارد.
اول در مورد بادوام بودن اسباب‌بازی مطمئن شوید و بعد آن را بخرید.
از نکات مهم و ضروری پیش از خرید اسباب‌بازی این است که مطمئن شوید که آن اسباب‌بازی از مواد بادوام ساخته شده است و اسباب‌بازی محکمی برای کودک‌تان است. مثلا این‌که اسباب‌بازی در صورت پرت شدن و افتادن، به تکه‌های کوچک و تیز تقسیم نمی‌شود زیرا این اتفاق باعث آسیب جسمی به کودک‌تان می‌شود.
آیا این اسباببازی‌ای که می‌خرید، صدای بلندی دارد؟
قبل از خرید اسباب‌بازی از لحاظ سروصدا آن را بررسی کنید که صدای بلندی از آن ساطع نشود. امروزه، بیشتر اسباب‌بازی‌ها دارای کنترل صدا و یا دکمه‌ای برای کنترل صدا و خاموش، روشن کردن هستند. اسباب‌بازی‌هایی که صدای بلند دارند، می‌توانند در دراز مدت به شنوایی کودک آسیب برسانند.
قبل از خرید اسباب‌بازی، مطمئن شوید که آن اسباب‌بازی از مواد سمی ساخته نشده است.
اگر اسباب‌بازی‌هایی مانند مداد رنگی، لوازم هنری، اسباب‌بازی‌های مایع و … می‌خرید، ابتدا مطمئن شوید که این اسباب‌بازی‌ها دارای موادشیمیایی سمی نیستند. شما می‌توانید برای انجام این کار، ابتدا برچسب‌های روی جعبه‌ی اسباب‌بازی را بخوانید که درصورت به دهان گذاشتن آن‌ها توسط کودک‌تان، خطری او را تهدید نکند.
یادتان باشد که کودک‌تان آلرژی غذایی و یا آلرژی به مواد خاصی دارد یا نه؟
بیشتر کودکان دوست دارند آشپزی کردن را تجریه کنند و معمولا این‌کار با مواد واقعی و پختن یک غذا و یا شیرینی واقعی به آن ها لذت بیشتری می‌دهد.  اگر کودک‌تان حساسیت غذایی خاصی دارد، موادی که برای آشپزی کردن در اختیار او می‌گذارید را بررسی کنید.
قبل از خرید اسباب‌بازی، ببینید آن اسباب‌بازی آهن‌ربا دارد یا نه؟
اسباب‌بازی‌های مغناطیسی جدیدتر، معمولا سرگرم‌کننده و بی‌خطر هستند. این اسباب‌بازی‌ها پوششی دور آهن‌ربا دارند. با همه‌ی این‌ها باید قطعات اسباب‌بازی‌هایی که آهن‌ربا دارند را به دقت بررسی کنید، چون بلعیدن این آهن‌رباها توسط کودک‌تان بسیار خطرناک است.
قبل از خرید اسباب‌بازی، به تاریخ تولید آن دقت کنید و اسباب‌بازی‌های فرسوده را نخرید.
مواد تشکیل‌دهنده‌ی اسباب‌بازی‌ها ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند و بعد از آن تاریخ، اثرات منفی بروز دهند، اگر نمی‌دانید اسباب‌بازی‌ای که قصد خرید آن را دارید در لیست اسباب‌بازی‌های فرسوده قرار دارد یا نه، از طریق سایت تولیدکننده‌ی آن، اطلاعات مربوط به آن اسباب‌بازی را دریافت کنید.
شما می‌توانید در سایت‌های مختلفی که دولت بر آن‌ها نظارت دارد، مانند سایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی در ایران، نکات بیشتری در مورد ایمنی اسباب‌بازی‌ها بخوانید.

نویسنده: دیپیکا میرپوری/ Dipika Mirpuri
مترجم: میترا امجدی

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *