چه‌طور اسباب‌بازی‌ها را مرتب کنیم؟

به‌هم ریختگی اسباب‌بازی‌ها هرگز پایان ندارد، به‌طوری‌که یک مادر همیشه در این باره می‌گوید: من یک بچه ندارم، نه بچه دارم.

اسباب‌بازی‌ها همیشه عالی‌ند، اما باید مرتب و منظم باشند و برای این نیاز به یک جای ثابت، مانند کمد دارند. چراکه جمع شدن چند اسباب‌بازی با هم به راحتی می‌تواند مقدار زیادی آشفتگی برای شما ایجاد کند و نظارت بر بازی کودک‌تان به راحتی از کنترل خارج شود. به همین دلیل راه‌کارهایی برای جمع‌آوری آن‌ها لازم است. به‌خصوص اگر خانه‌تان کوچک باشد این راه‌کارها بیشتر به درد می‌خورند.

ما این‌جا به شما چند راه‌کار می‌دهیم:

۱-قبل از آوردن اسباب‌بازی به خانه، از همه لحاظ خصوصا اندازه، آن را بررسی کنید.
اندازه در اسباب‌بازی‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند، چون باید جایی برای نگه‌داری آن داشته باشید. این تا زمانی که شما یک بچه در خانه دارید چندان به چشم نمی‌آید، اما زمانی که بچه‌های دیگر اضافه شوند شما قطعا از آن همه به‌هم ریختگی آشفته خواهید شد. این روزها، بعضی اسباب‌بازی‌ها آن‌قدری بزرگ هستند که ما جایی برای نگه‌داری از آن‌ها نداشته باشیم، به‌خصوص برای خانه‌هایی که کوچکند.

۲- اسباب‌بازی چقدر دوام دارد و عمر می‌کند؟ چندبار از آن استفاده می‌کنیم؟
آیا اسباب‌بازی برای ما از چیزی بیش‌تر از یک هیجان آنی‌ست؟ آیا چیزی در این اسباب‌بازی وجود دارد که بعد از اولین بار که کودک‌تان با آن بازی کرد، باز هم نظرش را جلب کند؟ اسباب‌بازی‌هایی که تغییر شکل می‌دهند و یا چند قابلیت و امکان دارند، بهتر از آن‌هایی هستند که این ویژگی‌ها را ندارند.  مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، اسباب‌بازی نباید به راحتی بشکند.

۳- اسباب‌بازی از چند قطعه و قسمت تشکیل شده است؟
در این موارد به این نکات توجه کنید: اول این‌که اسباب‌بازی با قطعات زیاد می‌تواند برای کودک‌تان قدر زیادی پیچیده باشد که حوصله‌ی بازی کردن با آن را به تنهایی نداشته باشد و نتواند با آن روبرو شود. دوم این‌که قطعات زیاد در یک اسباب‌بازی باعث می‌شود آن اسباب‌بازی به زودی غیرقابل استفاده شود، چراکه آن قطعات به راحتی یا از بین می‌روند و گم می‌شوند یا می‌شکنند. بنابراین قبل از این‌که اسباب‌بازی را به خانه بیاورید، به این نکات توجه کنید.

۴- دنبال اسباب‌بازی‌هایی باشید که بیشتر از یک کودک بتواند با آن بازی کند یا برای رده‌های سنی نزدیک به هم قابل استفاده باشد.
اسباب‌بازی‌های چند مرحله‌ای این ویژگی را دارند که در سنین محتلفی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مثلا اگر شما سه بچه‌ی ۴، ۶ و ۸ ساله دارید، می‌توانید از یک اسباب‌بازی با ویژگی‌های مختلف استفاده کنید و همه‌ی آن‌ها را با هم سرگرم کنید.

۵- چقدر به دخالت بزرگ‌سالان نیاز است؟ اسباب‌بازی چقدر بقیه را درگیر می‌کند؟
درگیری بزرگ‌سالان همیشه چیز بدی نیست، اما این‌که چه میزان شما درگیر بازی با کودک‌تان و اسباب‌بازی‌اش شوید مسئله‌ی مهمی‌ست. هیچ وقت روی این‌که کودک‌تان تنهایی با یک اسباب‌بازی بازی کند، حساب نکنید. هنگام خرید حتمن به این نکته توجه کنید چقدر این اسباب‌بازی شما و کودک‌تان را درگیر می‌کند، این‌که کودک‌تان قادر است بدون کمک شما آن اسباب‌بازی را جابه‌جا یا مرتب کند، سپس برای خرید آن اقدام کنید.

۶- ارزیابی بسته‌بندی
بعضی اسباب‌بازی‌ها بسته‌بندی‌های خوبی دارند اما فضای زیادی می‌گیرند. قبل از خرید، بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها را بررسی کنید که آیا ارزش نگهداری دارند یا نه؟ گاهی هم بسته‌بندی و یا جعبه‌ی اسباب‌بازی ارزش زیادی دارد. زمانی که به اسباب‌بازی با بسته‌بندی‌های کوچک‌تر برخورد می‌کنیم، می‌دانیم که برای نگهداری‌‌شان مشکلی نداریم.

۷- مکانی که اسباب‌بازی‌ها را در آن نگهداری می‌کنیم باید از لحاظ عملکرد مشکلی نداشته باشد.
هرجایی که اسباب‌بازی‌ها را نگه‌داری می‌کنید، چه در سبد یا سطل، چه در یک قفسه و یا کابینت، باید ذخیره کردن آن‌ها کار راحتی باشد. مخصوصا اگر انتظار دارید که کودک‌تان، خودش اسباب‌بازی‌هایش را جمع کند، این مورد باید رعایت شود. قبل از درست کردن مکانی برای نگه‌داری اسباب بازی‌ها، حتما به این نکته توجه کنید که کودک‌تان در برداشتن یک اسباب‌بازی و یا جابه‌جا کردن‌شان مشکلی نداشته باشد.

۸- چرخش اسباب‌بازی یا ذخیره‌سازی برای مدتی
چرخش اسباب‌بازی یعنی اسباب‌بازی‌های کودک‌تان را برای مدتی بسته‌بندی کنید و از دید او دور کنید. بعد از چند ماه، آن‌ها را بیرون آورده و جعبه‌ی اسباب‌بازی‌هایش را با این‌ها پر کنید و تعداد دیگری را از دید او خارج کنید. بچه‌ها اگر انتخاب‌های زیادی برای اسباب‌بازی داشته باشند با اغلب آن‌ها بازی نمی‌کنند و در این صورت فقط اسباب‌بازی‌ها را به‌هم می‌ریزند و خانه را آشفته می‌کنند. چرخش اسباب‌بازی‌ها هر چندماه یک بار برای کودکان شبیه داشتن یک عید مخصوص به خودشان است.

۹- پاک‌سازی به طور مرتب
پاک‌سازی به طور مرتب باعث می‌شود که به‌هم ریختگی و آشفتگی کنترل شود. نکاتی که در این باره باید به یاد  داشته باشید این است که: آیا کودک‌تان هنوز با این اسباب‌بازی بازی می‌کند؟ آیا قطعات آن از هم جدا شده و از بین می‌روند؟ در این صورت می‌توانید برای داشتن آن اسباب‌بازی تصمیم درستی بگیرید.
هر دوماه یک بار، به طور منظم برای پاک‌سازی اسباب‌بازی‌ها وقت بگذارید، بعد از تمیز کردن آن‌ها، اگر کودک‌تان دیگر با آن اسباب‌بازی بازی نمی‌کند، می‌توانید آن را بفروشید، یا به کسی که می‌شناسید هدیه دهید.

هیچ دلیلی وجود ندارد که شما اسباب‌بازی‌هایی را در خانه نگه دارید که دیگر برای کودک‌تان مناسب نیست.

منبع: ٰ www.theintentionalmom.com
مترجم: میترا امجدی

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *